browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Skryse (Hideout) 2015

Posted by on 06/04/2015

Karpuz kabuğu denize düştü, koşucular patikalara üşüştü!

Geçen hafta sonunda yanıma bir de Çek koşucuyu alarak Skrýše 2015 (Hideout/Gizlenme Yeri) yarışı için Çek Cumhuriyeti’nin bira fabrikaları ile meşhur olan Plzeň (Pilsen) şehrine doğru yola koyuldum.

Bu yarışı diğerlerinden ayıran en önemli özellik, yarışın “Orienteering vs Geocaching” konseptinde olması. Aynı zamanda geocache event olarak düzenlenen bu yarışmada 2 farklı kategori bulunuyor:

1.Takım veya bireysel pusula ile yarışanlar

2.Takım veya bireysel GPS ile yarışanlar

JpegJpeg
Yarışma Pilsen’in kuzeyindeki ormanda geniş bir arazide düzenleniyor. Resmi bir kayıt mekanizması olmadan ve “turistica” denen (doğa turizmi ve hiking için hazırlanmış) haritalar kullanılarak yapılıyor. Yarış süresi 4 saat ve skor oryantiring tarzında. Etkinlik boyunca ayaklarınız ve tercihen X-country kayaklarınız dışında herhangi bir ulaşım aracı kullanmak yasak. Tabii biz de uzun tartışmalar sonucunda, (2 aydır kar yağmadığını göz önünde bulundurarak) bu güneşli günde sadece koşmaya ve kayaklarımızı taşımamaya karar verdik 🙂 Tabii ki kolaya kaçmıyoruz ve pusula ile yarışan takımlar kategorisinden başvurumuz yapıyoruz!

Organizasyon yarıştan 2 hafta önce yarışmanın toplanma noktasını Çek’lerin Google Maps’i olan mapy.cz üzerinden duyurdu. Biz de 1 hafta önceden katılacağımızı bildiren bir eposta ile organizasyona başvurduk. Yarışma bülteninde açıklandığı üzere, yarışmadan önceki gün, tüm hedeflerin koordinatları ve düşük çözünürlüklü bir harita üzerinde kontrol çemberleri internet sitesinde yayınlandı. Fakat bu yayınlanan haritalarda hangi kontrolün kaç puan olduğu yazmadığından, kesin rotayı çıkarmak mümkün değildi.

skryse2015_mapa1

Haritalar yayınlanır yayınlanmaz mapy.cz sitesi üzerinden en iyi rota seçimlerimizi yaptık, daha uzaktaki hedeflerin daha çok puan olacağı varsayımını yaparak haritanın uçlarındaki hedeflere öncelik vermeye karar verdik. İlk rotamıza göre 22 km’lik mesafemiz ve 200 m. yükseklik kazancımız olacaktı. Hafta içi antrenmanlar, çalışmalar derken yorgun düştüğüm için harita üzerinde daha fazla kafa yormak istemedim ve dinlenmek için erkenden yattım.

Yarışma Günü

Jpeg

Yarış saat 11:00’da başlamasına rağmen, kayıt işlemleri için en az 2 saat öncesinden yarışma alanında hazır bulunmamız istendi. Prag-Pilsen arası 100 km. olduğundan sabah erkenden kalkıp kahvaltımı edip otobüs ile saat 08:00’da Pilsen’e doğru yola koyulduk. Türkiye’den alışık olduğumuz otobüste ikramlar, çaylar burada bulunmuyor maalesef. Şansımıza, belki de Avrupa’da tek ikram yapan, Student Agency ile yolculuğa çıkınca sabah çayımızı içebildik. İnsanın alışkanlıklarından vazgeçmesi zor ve normalde farkında olmayacağınız küçük şeyler bazen gününüzü aydınlatabiliyor.

Otobüsten inip tramvay ile yarışma alanına ulaştık, kaydımızı tamamladık, önerilen ama zorunlu olmayan kişi başı 50czk (5 lira) katılım ücretimizi ödedik, daha detaylı ve yüksek çözünürlüklü yarışma haritamızı aldık ve çantamızı hazırlamaya başladık. Saat 10:30 da kontrol noktalarının puanlarının açıklanacağı duyuruldu. Aradaki zamanı haritamıza hedeflerin yerlerini işaretlemek ve olası yeni rotaları tartışmak için değerlendirdik.

Skryse 2015, Çek Cumhuriyeti’nde katıldığım 4. oryantiring dışı, macera yarışı tadındaki yarış. Şu ana kadar katıldığım, federasyon yarışları dışındaki neredeyse tüm yarışlarda kontrol tanımları uluslarası semboller ile değil, Çekce açıklamalar ile anlatılıyordu. Çoğu yarışta çemberin merkezine giderek hedefi bulmakta sıkıntı yaşamasam da, özellikle gece yarışlarında kontrol tanımını okuyamamak, yarış esnasında sıkıntı yaratıyordu. Skryse 2015’e bireysel değil de arkadaşım Jakub ile katılmamın en temel nedenlerinden biri buydu. Yarışmanın skor-o şeklinde yapılacağını bilsem de, hedeflerin geo-cache şeklinde mi, yoksa oryantiring hedefi şeklinde olacağı açıkca belirtilmemişti ve ben de risk almamak, Çek-Türk ilişkilerini güçlendirmek ve yarıştan küfür ederek değil de, güle oynaya dönmek için Çek arkadaşım ile katılmaya karar verdim.

Sonuç olarak puanlar açıklanana kadar yazılı Çekce kontrol tanımlarının yanlarına çevirilerini yazdık, çemberlerin merkezlerini noktasal olarak işaretledik.

Yarışa 30 dakika kala puanlar açıklandı; tahmin ettiğimiz üzere en yakın hedefler 1 puan, en uzak hatta neredeyse harita dışında kalan hedefler 5 puan olmak üzere, tahminlerimize çok da ters düşmeyen bir puanlama ile karşılaştık.

Jakub daha önce yarışmadığından, yavaş başlayıp yarış psikolojisinden sıyrılmayıJpeg hedefledim. 3-2-1 anonsu sonrası herkes fırlayıp koşarken ben Holux’u çalıştırmakla oyalanarak en hızlı yarışmacıların uzaklaşmasına izin verdim.  Tabii sonrası daha da beter oldu; Jakub oryantiringe olan yabancılığı ile beni de arkada bırakarak tazı gibi bir koşu tutturdu. Yol ayrımına gelince beni bekleyip, yön sorup sonra o tarafa doğru tekrar koşmaya başladı. Bir yerden sonra oryantiringi bırakıp sadece onu kaybetmemek için onun peşinden koştuğumu bile hatırlıyorum. Sonunda ilk hedefimizi aradığı yerde bulamayınca durdu, ben de ona yetişebildim. Yetişince oryantiringin bu olmadığını hatırlattım, ve daha fazla zaman kaybetmemek için 1 puan olan bu hedefi atlamaya karar verdik.

JpegBunun üzerine hızlıca “turistik işaretleri” bulup önce sarı sonrasında kırmızı turistik patikayı takip ederek, önceden planladığımız diğer hedeflere doğru koşmaya başladık. Bu aşamada ilk hedefte hızlı koşup oryantiring yapamadığımız için gerisinde kaldığımız takımları yakalayabildik. Çekler “hiking” yapmayı çok sevdiklerinden harita üzerindeki tüm patikalar fazlasıyla belirgin ve koşulabilirdi. Yolu mümkün olduğu kadar uzatmadan, patikalarda hızlı, orman içerisinde harita okumaya dikkat ederek hedeflediğimiz tüm kontrol noktalarını bulabildik. Açık alan ve rahat koşulabilir araziye çıkmadan önceki hedefte (23) haritada gösterilmeyen arazi değişiklikleri kafamızı karıştırdı. Harita okumaya ağırlık vererek, hem de biraz soluklanarak ormandaki hedeflerimizi bitirdik ve çorak düz arazide koşmaya başladık. Amacımız 3 numaralı hedefi de aldıktan sonra en kısa yoldan tren raylarını buluncaya kadar 8 numaralı hedefe doğru gitmekti. Bu mevsimde nehrin bu kadar gür akabileceğini hiç düşünmediğimizden, nehrin çevresinden dolanıp ana yol üzerinden geçen bir rota seçmek zorunda kaldık. Bu bölgede turistik patika tam belirgin değildi ve ormanda kesim yapıldığından hedeften biraz saptık, ama mesafe kontrolü ile çok zaman kaybetmeden bulabildik.

8’den 15’e giderken çok zaman kaybettik. Bunun en büyük nedeni, beklemediğimiz üzere, ineklerdi! Arazide haritada görülmeyen çitler vardı ve tüm alan inekler ile doluydu. İneklerin kötü bakışları altında, özel mülklere de girmeden kasabanın çevresinden dolaştık ve nehir kenarındaki hedefimizi bulduk.

Bundan sonra haritanın en ucuna konumlandırılmış hedeflere doğru yola çıktık. Çalılarla ve dikenlerle boğuştuktan sonra kontrol çemberinin yakınına geldik fakat haritayı okumakta büyük zorluk yaşadık. Bizimle birlikte hedefi arayan birçok takım vardı; harita üzerinde gösterilmeyen patikaları takip ederek, büyük bir sabırla araziyi taradık. Bu aşamada yorulmuştuk ve moralimiz bozulmuştu, ama hedefi bulunca tekrar enerjimiz yerine geldi. Açık araziyi hedefleyerek ve elektrik hatlarını izleyerek hızlıca 1. hedefe doğru koşturduk. Bu hedefi de bulduktan sonra ana yola çıkarak hızımızı arttırdık ve şehrin içinden geçerek 16. hedefe yönlendik. Bu hedef açık alanın köşesi yerine nehir kenarına gizlendiğinden ilk geçişimizde bulamadık, göle vardıktan sonra geri dönüp, biraz da arayarak sonunda hedefi bulduk.Jpeg

Yarışın bitmesine 1-1.5 saatimiz kalmıştı ve iyice yorulmuştuk. Sırt çantamızdaki su miktarı azaldığından çantalar hafiflese de bacaklarımız yorgunluktan ağırlaşmıştı. Planlama ve arazide daha fazla zaman kaybetmemek için turistik patikaya doğru koşmaya başladık. Gölün kenarından geçerken güneş içimizi ısıttı. Bu esnada göl kenarında güneşlenme gibi tüm kötü(!) fikirleri aklımızdan uzaklaştırdık ve elimizden geldiği kadar hızlı bir biçimde hareket etmeye devam ettik.

Bembeyaz mineralli bir kayalığın üstünden geçtikten sonra harika bir manzarası olan bir tepeye tırmandık ve zaman kaybetmeden hedefi bulduk. Zaman daraldığı için biraz da stres altında kalarak hızlıca göllere varmayı planladık. Burada arazi yine sıkıntı yarattı. Artık yorgunluktan haritayı okumakta zorlanıyorduk. Birkaç değerli dakikamızı da bu şekilde kaybettikten sonra en yakındaki, güneydeki açıklığa çıkıp oradan pusula ile hedefi bulmayı tercih ettik.
JpegBu hedeften sonra asıl koşuşturmaca başladı; turistik patikaya çıktık ve önümüzde uzanan sağı ve solu ağaçlarla kaplı yolda nefesimizi zorlarcasına koştuk. Şansımıza patikalar gene görünürdü ve zamanımız olduğuna inanarak yoldan hafifçe saparak 14. hedefi aldık. Hedefin hemen yakınından geçen kırmızı turistik hattı takip ederek nehir boyunca zamanla yarıştık. Başlangıç noktasına yaklaştıkça nefesimiz derinleşti ama hızımızı arttırdık. Bizimle birlikte koşan diğer yarışmacıları arkamızda bırakarak 3 saat 59 dakika ile süremizi sonuna kadar değerlendirip, yarışı bitirdik.

Nefes nefese bitiş çizgisini geçtik. Çekce süremiz söylendi; benim aklımda olan tek şey ise “zamanında yetiştik mi? ( Did we make it?) sorusuydu. İngilizce konuştuğumu farkeden organizasyon ekibi heyecanla benimle sohbet etmeye başladı, tabii nefes nefese kaldığımdan bu sohbet daha çok tek taraflı oldu. Yarış idarecisi, Ales, Türkiye’de hem antrenman yapmaya hem de harita çizmeye geliyormuş. Bir kez daha Dünya’nın küçük, Oryantiring Dünyası’nın ise daha da küçük olduğunu görmüş oldum 🙂

Susuzluğumuzu bastırmak için Pilzen’in ünlü biralarını alıp hamburgerlerimize gömülerek bir yarıştan daha sakatlık yaşamadan dönmeyi kutladık.

10994174_10204059533952056_9069647947587313470_o

Bir sonraki maceramızda görüşene kadar, hoşçakalın!

2 Responses to Skryse (Hideout) 2015

1. Enes

Başarılı bir faaliyet olmuş. Şu oryantiring işine girmeyi planlıyorum fakat bir türlü kısmet olmuyor. Sanırım yavaştan koşu işine de başlamam gerek…

Organizasyonla alakalı bir sorum olacak. Yazıda daha çok oryantiring kısmından basetmişsiniz. Gps ile yarışan geocacherlara da sizde olan lokal haritalar dijital olarak (raster harita) sağlanıyor muydu acaba? Gps işin kolayı gibi görünüyor fakat özellikle açık arazide , elde sağlam harita verileri olmadıktan sonra kesin konumu bilmekten başka bir işe yaramıyor.

• Deniz

Haklısın, biraz sıcak – soğuk oyununa benziyor haritasız GPS ile hedef bulmak. Doruk, var mı GPS’li takımlar ile ilgili bir açıklaman?